Te Koop

Na 12 jaren van plezier, avontuur, trots en genot, bereiken wij het moment dat we het schip willen overdragen aan een nieuwe eigenaar.

Dit, nog altijd, geweldige schip, zou met een nieuwe eigenaar zijn bestaan zeker moeten stellen, om de nostalgie van deze aak te blijven bewaren, en voort te zetten.

Wij zoeken naar een passende nieuwe eigenaar, om te voorkomen dat de “Nettie” over een paar ontmanteld moet worden, en als jacht verder zal gaan.

De Nettie is een schip ,om met plezier, veilig en vol trots, steeds weer het water op te zoeken, met familie, vrienden, of alleen met je partner.

Wie durft!!

Laatste verhalen

Zoek naar verhaal in de buurt van

km

Kampe (D) – Delfzijl

Dag 27

18 juli 2018

Het plan die avond ervoor was gesmeden: We willen vanavond in Delfzijl eindigen. We zouden niet vroeg vertrekken, omdat we pas na 6 uur getijstroom mee zouden hebben op de Ems. Vanaf de laatste sluis bij Herbrum, zou het nog een 32 miles zijn tot Delfzijl. Daar begint de Ems.

Daar begint het getij, waar 6 kilometer tegenstroom op boxen zeker geen optie was , .

We kozen voor laat vertrekken , om om 6 uur ruim op de Ems te zitten.

Om 8 uur gingen we goed voorbereid weg. Het meel voor het brood voor de middag , zat in de bakoven, want we hadden nog steeds geen winkel gevonden, en de 41 km tocht op het Kustenkanal werd hervat. Daar we ruim in onze tijd zaten, lieten we de motor op halve kracht zijn werk doen.

Het blijft zeer rustig op het kanaal. Gemiddeld kom je ieder half uur een boot tegen.

Sluis nr 1  ging zeer vlot. Nr 2 ook, maar bij nr 3 was er een storing. Wachttijd een uur.

Voor ons geen probleem. Het was pas 2 uur, en om 16.50 was het hoog water Delfzijl.

We zouden dan toch alleen maar tegen stroom in vechten. Plots werd er tegen drieën  ineens via de marifoon opgeroepen, of we ons klaar wilde maken voor schutten. We mochten als eerste met een vrachtschip mee, nu de sluisdeur gerepareerd was. 4 andere vrachtvaarders moesten nog even wachten, En zo voeren we om even over 3 uur op de Ems. Net laag water geweest, en de ondiepte bracht een enorme baggerwater met zich mee. De stroom was al heftig, maar niet varen was geen optie. Een ander plezier bootje dat met ons meegeschut was , ging na 10 minuten weer terug . Door het baggerwater was zijn koelfilter verstopt geraakt.

Ik zag ook dat mijn diepte meter het niet meer deed. Het was net of we door een stroop aan baggerwater heen voeren . Na en poosje werd de troebel blijkbaar minder , want de meter begon weer te werken. Naarmate we meer naar keerpunt moment  van het tij voeren, werd de stroom minder. Om 6 uur was klaar met tegenstroom , en begon de stroom mee te zitten. Ieder half uur schreven we vooruitgang op, en zagen we dat we een halve halve knoop sneller gingen lopen.

Dan is het wel een feestje om met 8-9 knopen(16 km per uur) naar Delfzijl te varen.

Ik had met de havenmeester van Neptunus een afspraak kunnen maken voor een lange steiger in de Handelshaven . Kwart voor tien meerden we aan. Net nog niet donker. Reden om op de kant een biertje te nuttigen , na deze lange dag.